Montaż bramy garażowej segmentowej - krok po kroku
Inwestycja w wygodną, otwieraną automatycznie oraz cicho pracującą bramę garażową znacznie podnosi komfort podczas częstych wyjazdów i wjazdów samochodem do środka. Jak zrobić bramę garażową segmentową w swoim garażu? Wybierając model dostosowany do osobistych wymagań, należy dobrze przemyśleć każdy element instalacji, począwszy od samej bramy, aż po napęd, prowadnice, czujniki i komponenty sterujące. Jak zamontować bramę garażową segmentową oraz czy bramy garażowe segmentowe z napędem stawiają szczególne wymagania przy montażu? Oto nasz poradnik, który wyjaśnia najważniejsze kwestie w kilku krokach.
Czego potrzebujesz przed rozpoczęciem montażu bramy garażowej segmentowej?
Obsługiwana jednym dotknięciem palca automatyka w połączeniu z nowoczesnymi napędami gwarantują wieloletnią eksploatację bez większych zmartwień serwisowych. Wszystko oczywiście pod warunkiem eksploatacji zgodnie z założeniem oraz poprawnego i precyzyjnego montażu. To właśnie na tym etapie warto się skupić i dokładnie przestudiować instrukcję oraz szczegółowe zalecenia producenta. Dalmierz, poziomica, miarka, wiertarka udarowa i kołki montażowe to podstawowe rzeczy przydatne podczas montażu, natomiast otwartą kwestią jest to, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalnej ekipie, czy spróbować swoich sił samemu po dokładnym przestudiowaniu instrukcji. Mocowanie i regulacja całości systemu otwierania wymaga naprawdę milimetrowej dokładności, by cieszyć się z tego, jak płynnie i bez szarpnięć porusza się nasza brama segmentowa garażowa. Jaki otwór musi zostać przygotowany decydują względy techniczne i projektowe budynku, natomiast jeśli zostanie źle wymierzony w stosunku do zakupionej bramy, będzie to skutkować niemożnością jej zamontowania. Z kolei za duży otwór spowoduje nieszczelności i potencjalnie znaczną utratę ciepła w ogrzewanym pomieszczeniu garażowym.
Krok 1: Montaż szyn prowadzących i ramy bramy garażowej
Umieszczenie bramy segmentowej w otworze stanowiącym wjazd do garażu powinno następować po końcowych etapach wykańczania wnętrza. Najważniejsze jest przygotowanie nadproża i węgarek garażu, czyli wąskich, bocznych części ścian wokół wjazdu, gdzie będzie mocowana konstrukcja bramy. Dobrze, by były już otynkowane i pomalowane, podobnie jak sufit - pojawienie się szyn prowadzących i ramy znacznie ograniczy dostęp malarzom czy tynkarzom, ponadto niesie za sobą ryzyko zachlapania paneli bramy segmentowej. Gdy montowane są segmentowe bramy garażowe, wymiary otworu muszą być dokładnie sprawdzone, bo każdy błąd będzie rzutować na późniejszą eksploatację. Dokonując pomiaru trzeba mieć pewność, że zapisane wartości, takie jak głębokość pomieszczenia, wysokość nadproża i poziom podłogi będą w takim samym stanie podczas montażu, czyli nie pojawi się dodatkowa warstwa tynku bądź wylewki. W prawidłowo zamontowanej bramie bardzo istotny będzie równy rozkład sił, gdyż przeciwnym razie podczas eksploatacji dojdzie do szybszego zużycia bardziej obciążonych elementów. Wszystkie płaszczyzny muszą być proste i równoległe względem siebie, aby montaż prowadnic był prawidłowy. Niestabilne i zbyt słabe mocowanie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia, między innymi przez ryzyko wyważenia prowadnic i wypadnięcia bramy, więc dobór odpowiednich kołków montażowych i przygotowanie otworów ma tutaj ogromne znaczenie - w żadnym wypadku nie można stosować kołków tzw. „szybkiego montażu”.
Krok 2: Instalacja paneli bramy segmentowej
Jeśli szyny prowadzące i ramy są już gotowe, można przystępować do następnego etapu i montować po kolei panele bramy. Najlepiej powierzyć to zadanie autoryzowanej i doświadczonej ekipie, natomiast w przypadku samodzielnego montażu trzeba bacznie stosować się do instrukcji. Włożenie segmentów oraz ich łączenie za pomocą specjalnych zawiasów nie nastręczy trudności, jeśli tylko nie zostały popełnione błędy podczas przygotowywania prowadnic. Poszczególne panele są ułożone w kolejności względem siebie, a pierwszy od góry można rozpoznać po charakterystycznej uszczelce. To do niego należy zamontować uchwyty z hakiem, do których później będą zamocowane linki poruszające bramą. Następnie należy przymocować dolny uchwyt na rolki i zawiasy oraz wsunąć cały panel w prowadnice bramy, przygotowując zawiasy do połączenia z kolejnym panelem. Całość jest ze sobą skręcana za pomocą wkrętów odpowiedniej długości - nie należy stosować innych, by nie przebić panelu na wylot podczas dokręcania zawiasu!
Krok 3: Montaż sprężyn i mechanizmu napinającego
Gdy montujemy segmentowe bramy garażowe, wymiary otworu i kolejność ułożenia paneli są najbardziej istotne, ale nie wolno zapominać o pozostałych elementach, które odpowiadają za poruszanie się całości. Nieprawidłowo założona sprężyna będzie skutkowała tym, że płynność zamykania bramy zostanie znacznie zaburzona, tym samym montowane w różnych miejscach sprężyny zawsze powinny zostać założone zgodnie z kierunkiem zwojów oraz dobrane do intensywności użytkowania. Źle założona sprężyna zwiększa średnicę, przeskakuje na uchwycie, pozostaje też skręcona i pofalowana, więc odwrotny montaż może doprowadzić do jej nieodwracalnego uszkodzenia i konieczności wymiany.
Krok 4: Instalacja napędu bramy garażowej
Jaki napęd bramy segmentowej wybrać? Jest to zawsze powiązane z wielkością, a w zasadzie powierzchnią i ciężarem bramy. Zbyt słaby napęd będzie przeciążony i nie poradzi sobie z jej otwieraniem, dlatego nie należy tego bagatelizować. Z uwagi na ciężar czy też szerokość, jakie mają niektóre bramy garażowe segmentowe, montaż automatyki odpowiedzialnej za jej sprawne i szybkie otwieranie jest oczywistą częścią inwestycji, bo wpływa na komfort użytkowania. W przypadku montażu silnika do bramy garażowej jego podłączenie jest zależne od konkretnego systemu danego producenta i musi opierać się na dołączonej instrukcji. Natomiast by instalacja takiego napędu była w ogóle możliwa, najlepiej uwzględnić ją już na etapie projektu i przemyśleć również, gdzie zostanie zamontowane wyposażenie dodatkowe, takie jak fotokomórki czy klawiatura kodowa. Przydatne więc będzie przeprowadzenie przewodów instalacji elektrycznej przeznaczonej dla napędu, w tym gniazdka umieszczonego w suficie, przed otynkowaniem garażu, co pozwoli uniknąć późniejszego rozkuwania tynków.