Stalprodukt Zamość Sp. z o.o.

Jak samodzielnie zamontować automat do bramy garażowej? Przewodnik krok po kroku

JJak samodzielnie zamontować automat do bramy garażowej? Przewodnik krok po kroku

Montaż automatu do bramy garażowej segmentowej to doskonały pomysł, ale wymaga odrobiny wiedzy technicznej, a przede wszystkim precyzji i staranności. Może być samodzielnie wykonany, pod warunkiem, że wszystkie kroki będą zrobione zgodnie z instrukcjami producenta i w prawidłowej kolejności. Niewłaściwe podłączenie do źródła zasilania lub brak zabezpieczeń elektrycznych może prowadzić do awarii lub uszkodzeń, a zignorowanie testowania funkcji bezpieczeństwa, takich jak fotokomórki, stwarza ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Jak zamontować bramę garażową sterowaną automatycznie samodzielnie? Przedstawiamy to krok po kroku - zapraszamy do lektury!

Wybór odpowiedniego automatu do bramy garażowej - na co zwrócić uwagę?

Podstawową kwestią jest wybór odpowiedniego mechanizmu. Napęd musi być dostosowany do wagi bramy oraz jej powierzchni. Lżejsze bramy wymagają mniejszej mocy automatu, natomiast cięższe potrzebują odpowiednio mocniejszego silnika. Najlepsi producenci automatyki garażowej, jak Beninca czy Somfy, jako jeden z podstawowych parametrów technicznych podają maksymalną wagę lub powierzchnię bramy, jaką dany napęd może obsłużyć. Zamawiając wybrany system zwróć na to szczególną uwagę. Jak zamontować poszczególne elementy systemu automatycznego otwierania samodzielnie? Z instrukcją producenta w dłoni możesz zaczynać przygotowania.

Krok 1 - montaż szyn do automatu bramy garażowej

W myśl starego powiedzenia, dobrego majstra poznać można po tym, że nawet dziesięć razy wszystko mierzy, ale potem tylko raz robi. Na początku montażu upewnij się, że masz pod ręką odpowiednie narzędzia. Niezbędne będą: wiertarka, klucze płaskie, poziomica i miarka oraz kołki montażowe. Wszystko, czego będziesz potrzebować, znajdziesz wyszczególnione w instrukcji montażu automatyki garażowej. Przed rozpoczęciem działań dokładnie zmierz szerokość i wysokość bramy oraz przestrzeń na suficie. To pozwoli na właściwe dopasowanie położenia szyn prowadzących oraz uniknięcie problemów podczas instalacji. Wybierając dostawcę automatyki do otwierania bramy segmentowej musisz mieć pewność, że wszystkie dostarczone komponenty będą współpracowały między sobą bez konieczności przeróbek czy daleko idących modyfikacji.

Krok 2 - instalacja jednostki napędowej i jej mocowanie

Zanim zaczniesz przygotowywać się do montażu automatyki do bramy garażowej, dokładnie sprawdź newralgiczne wymiary i upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca na zamontowanie szyn, zwłaszcza przy niskich sufitach. Szyna prowadząca, która będzie prowadzić ruch bramy, musi być przymocowana do sufitu lub innej stabilnej konstrukcji w garażu, na przykład do belek stropowych, ewentualnie do ścian jeśli nie ma innej możliwości. Niewystarczające podparcie może prowadzić do ugięcia się szyn i niestabilności całego systemu podczas przesuwu bramy. Nie można oczywiście zapomnieć o użyciu odpowiednich kołków i śrub, dostosowanych do materiału, w którym montujesz szyny. Niewłaściwe elementy mocujące mogą z czasem osłabić konstrukcję i powodować, że będzie chwiejna i niepewna.

Krok 3 - podłączenie automatu do zasilania elektrycznego

Silnik automatu zamykającego montuje się na końcu szyny, zgodnie z instrukcją producenta. Najpierw zainstaluj wspornik szyny automatu na suficie garażu, w odpowiedniej odległości od bramy. Zadbaj o to, by był stabilne i dobrze zamocowany. Etap związany z podłączeniem zasilania wymaga szczególnej uwagi, a przewody muszą być wpięte do automatu zgodnie z oznaczeniami na jego obudowie. Zwróć uwagę, które są oznaczone jako L (faza), N (neutralny) i PE (ochronny). Jeśli automat posiada dodatkowe okablowanie sterujące, trzeba podłączać je zgodnie z instrukcją producenta. Mogą to być przewody do pilota, czujników lub dodatkowych przycisków. Zasilanie napędu musi być odpowiednio chronione - bezpiecznikiem lub odłącznikiem o prądzie znamionowym 5 A i prądzie szczątkowym 30 mA. Pozostaje jeszcze kwestia połączenia napędu z bramą. Aby wykonać montaż ramienia do bramy i do wózka, musisz najpierw zwolnić wózek za pomocą sznura ręcznego mechanizmu otwierania, przyciągnąć go aż do bramy, a następnie połączyć ramię ze wspornikiem bramy i wózkiem. Po podłączeniu możesz przetestować bramę, aby upewnić się, że porusza się płynnie, bez szarpania czy zatrzymywania się. Teraz już można zająć się właściwym programowaniem ustawień, dostosowanych indywidualnie do każdej bramy. Sprawdź również, czy wszystkie pozostałe mechanizmy działają prawidłowo, a brama zatrzymuje się przy wykryciu przeszkody.

Krok 4 - konfiguracja i programowanie bramy garażowej

Jak zaprogramować bramę garażową, by działała poprawnie? Ponownie bez instrukcji obsługi w ręku się nie obędzie. Na etapie programowania możesz dostosować takie parametry, jak czułość wykrywania przeszkody czy też szybkość zbliżania się momentu zamknięcia. Dolna krawędź bramy powinna posiadać gumową listwę w celu amortyzacji w momencie zbliżania się jej do podłogi oraz dla lepszego kontaktu między powierzchniami. Odległość, na jaką silnik przesuwa bramę, można zoptymalizować dostosowując go do maksymalnej wysokości bramy. Pamiętaj też, że sznur ręcznego otwierania bramy powinien być umieszczony nie wyżej niż 180 cm nad poziomem podłogi. Nigdy nie instaluj napędu w miejscu, gdzie byłby narażony na wilgoć lub zalanie - woda mogłaby spowodować jego nieodwracalne uszkodzenie. Po zamontowaniu i skalibrowaniu systemu wszystko powinno poruszać się płynnie, gładko i cicho. Nie zapominaj o tym, by regularnie kontrolować działanie bramy dla stwierdzenia oznak zużycia lub niewłaściwego wyważenia. To nie tylko kwestia prawidłowego funkcjonowania, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Zaleca się na przykład, by przynajmniej raz na miesiąc sprawdzać, czy po napotkaniu przez bramę przeszkody zespół napędowy przechodzi w tryb pracy wstecz.


 

 

 

 

 

 

 

Zobacz też

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024 Stalprodukt, Polityka prywatności »

Projekt i wykonanie: Net Partners